Hkurniawan's Blog

Assalamu'allaikum wr.wb

Awas………

Het brandstofdieet van Dokter Brace
Een expert onthult 10 tips om brandstof te besparen en verlaagt daarmee je brandstofrekeningen.

Als je een betere chauffeur wilt zijn dan beperkt dit zich niet alleen tot uitmuntend voetenwerk, een goed reactievermogen en gevaartrotserende snelheden. Handigheid, anticipatie en een beetje beleefdheid brengen je heel ver, vooral als je brandstof wilt besparen.

Een aantal journalisten van het automotive magazine V-Zine gaan een dag op pad met Dokter Chris Brace. Dokter Brace is hoogleraar Automotive Engineering in het Vehicle Research Centre aan de Universiteit van Bath in Groot Brittanië en geeft daar les in economisch autorijden.

Na deze dag bereikten de journalisten maar liefst 50 % verbetering ten aanzien van hun brandstofverbruik. Nu is het jouw beurt om het 10 puntenplan van Dokter Brace te volgen.

Geef je auto wat persoonlijke aandacht
Breng je auto regelmatig naar de garage voor een onderhoudsbeurt en check daarnaast zelf regelmatig een aantal aspecten. Verse olie zorgt voor een beter lopende motor en de juiste bandenspanning beschermt tegen bandenslijtage.

Doe aan de lijn
Misschien ligt er van alles in je kofferbak wat je ook thuis zou kunnen laten. Hoe zwaarder de auto, hoe harder de motor moet werken. Als je 15% meer gewicht meeneemt stijgt het verbruik met hetzelfde percentage.

Starten en stationair
Mensen zijn geneigd om hun auto op te warmen voordat ze vertrekken. Ze zetten de motor aan en laten de verwarming op de hoogste stand lucht circuleren. Dit verhoogt je brandstofverbruik echter enorm! Het is beter om de verwarming pas aan te zetten als je al rijdt, het wordt gauw genoeg warm.
Ook is het verstandig om je motor uit te zetten als je bijvoorbeeld lang moet wachten voor een stoplicht of brug. In de stationaire stand verspil je ongeveer een liter per uur.

Soepel rijden
Als je soepel rijdt en dus niet te veel remt en optrekt dan scheelt dat enorm in verbruik. Probeer te voorkomen dat je auto hoge toeren draait. Het is overigens een misvatting dat je brandstof bespaart in de vrij- of neutraalstand, hoewel de auto’s die tegenwoordig geproduceerd worden vaak wèl beschikken over een motor die dit doet.

Hoe gladder hoe beter
Bedenk hoe veel tijd designers en aërodynamica specialisten spenderen aan het ontwerp van de carrosserie. Als je je raam of schuifdak open zet of fietsen en koffers op het dak zet, dan heeft dat invloed op de aërodynamica, met als gevolg dat het verbruik van je auto hoger wordt.

Geen snoeren
Alles wat invloed heeft op de accu zorgt ervoor dat je verbruik omhoog gaat. Airconditioning, telefoonladers en navigatiesystemen zijn daar voorbeelden van. Maar het ergste van alles is het opladen van de accu als deze in slechte conditie is. Dit slurpt enorm veel brandstof. Zorg er dus voor dat je accu in orde is.

Timing is alles
In de file rijden doet het verbruik van je auto geen goed. Als je forenst probeer dan de piekuren te vermijden, je zult versteld staan van het verschil in verbruik. Helaas is het onnodig om te zeggen dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

Open je ogen
Vooruit kijken en anticiperen zijn de beste dingen die je kunt doen om je brandstofrekeningen te verlagen. Zoek altijd het pad met de minste weerstand en houd voldoende afstand tot andere weggebruikers. Doe dit zodat je altijd kalm kunt reageren. Rotondes en verkeerslichten zijn bijvoorbeeld plekken waar je dit zou kunnen proberen. Wanneer je over een landweggetje of zandpad rijdt zorg er dan voor dat je niet onnodig veel hoeft te remmen en optrekken.

No need for speed
Snelheidsbeperkingen zijn er voor ieders veiligheid. Als je snelheidsovertredingen maakt breng je niet alleen je eigen en andermans leven in gevaar maar je consumeert ook veel meer brandstof. Houd je dus aan de aangegeven snelheden!

De brandstofregel
Goedkope, merkloze brandstof doet zijn werk minder goed dus doe onderzoek naar de beste brandstof voor jouw auto. Goede brandstofsoorten zoals Shell V-power verbeteren de duurzaamheid van je motor.

Dit artikel komt uit een uitgave van V-ZINE, een eersteklas

juli 12, 2009 - Posted by | Uncategorized

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: